Müze Çalışma Saatleri: Pazartesi Hariç Haftaiçi 09:00 - 17:30
Türk Müziği icrasında kullanılan iki farklı kemençe türünden biri olan Karadeniz Kemençesi çelikten olan teller üzerine parmakla basmak sureti ile çalınan Karadeniz Kemençesi’nin gövdesi iklim şartlarından dolayı atalarından biri olan Iklığ gibi deriden değil ağaçtan yapılmasıdır. Akort sistemi değişken olmakla birlikte genelde sol-re-la, re-la-sol ve mi-la-re şeklinde düzenlenir. Karadeniz Kemençesi’nin karakteristik özelliği dörtlü aralıkla akort ediliyor olmasıdır. Bir buçuk oktava yakın ses genişliğine sahip olan enstrüman; icra sırasında parmağın her iki perdeye dokunması ile ya da her iki telin çekilmesi ile dörtlü aralıklar tınlatır. Yay kullanımı sırasında enstrümana sağa ya da sola doğru yön verilmesi, sürekli ses üretimini sağlar. Yine de bu durumun temel nedeni yay tutuşunun alttan olması ile ilgilidir. Doğu Karadeniz Bölgesi’nde Horon ile birlikte karşımıza çıkan enstrüman açık havada da sesini duyurabilir hatta perküsyon gibi bir ek eşlik enstrümanına gerek dahi duymaz. Zira icracı çoğu defa icrası sırasında ayaklarını yere vurur ya da sözel gürlük ifadelerinde bulunur. Günümüz TRT Türk Halk Müziği repertuvarında Karadeniz Kemençesi2nin çalabileceği 81 eser kaydedilmiştir. Yine de bu repertuvarın verilen sayının çok üzerinde olduğu söylenmektedir.